Kiedy w połowie XVIII wieku angielski artysta William Hogarth stworzył swoje niesławne ryciny przedstawiające dobrze prosperującą "Beer Street" i chaotyczną "Gin Lane", było to odzwierciedleniem wysiłków mających na celu opanowanie rzekomego kryzysu ginu w Londynie. Konsumpcja ginu wzrosła z niewielkiej ilości na początku wieku do 19 milionów galonów rocznie w latach 50-tych XVII wieku i wielu ludzi zaczęło się niepokoić.

Jednym z najbardziej uderzających obrazów w "Gin Lane" jest częściowo rozebrana kobieta uśmiechająca się, gdy beztrosko upuszcza małe dziecko na ulicę daleko poniżej. Mężczyźni są przedstawiani jako zaangażowani w akty przemocy lub bezradnie osuwający się po utracie pracy z powodu wypicia zbyt dużej ilości ginu.


Gin Lane. Wikimedia
Ponad 250 lat później media nadal w bardzo różny sposób przedstawiają zachowania alkoholowe kobiet i mężczyzn. Zetknęliśmy się z tym na własnej skórze kilka lat temu, kiedy opublikowaliśmy badania dotyczące różnic między płciami w liczbie zgonów spowodowanych alkoholem w Szkocji.

W informacji prasowej wyraźnie stwierdzono, że co roku z powodu nadużywania alkoholu umiera ponad dwa razy więcej mężczyzn niż kobiet. Mimo to w gazetach pojawiły się nagłówki takie jak "Nowa mapa śmierci z powodu alkoholu wstydem dla szkockich kobiet", którym towarzyszyły zdjęcia pochylonych kobiet ściskających kieliszki z winem.

Walcz z dezinformacją. Uzyskaj wiadomości tutaj, bezpośrednio od ekspertów
Winna jest 'dziewczyna z ławki'
Widzimy tego rodzaju rzeczy ponownie i ponownie w mediach - więc nie bądź zaskoczony, jeśli nowy rok zasięg jest zgodny z typem. Prawdopodobnie jednym z najczęściej powielanych obrazów w brytyjskich gazetach, praktycznie w każdej historii dotyczącej konsumpcji alkoholu, jest "dziewczyna z ławki", zdjęcie młodej kobiety w krótkiej czarnej sukience, leżącej półprzytomnie na ulicznej ławce.

Postanowiliśmy przeprowadzić szeroko zakrojone badania, aby sprawdzić, jak różnie przedstawiane są w mediach przypadki upijania się kobiet i mężczyzn. Przeszukując siedem poczytnych brytyjskich gazet oraz stronę bbc.co.uk, znaleźliśmy 308 artykułów na temat upijania się, opublikowanych w ciągu dwóch lat. Po ich przeanalizowaniu okazało się, że jest tak, jak podejrzewaliśmy: artykuły prasowe częściej kojarzą picie w nadmiernych ilościach z kobietami niż z mężczyznami i przedstawiają picie kobiet jako bardziej problematyczne.

Podobnie jak w przypadku Hogartha, mężczyźni są częściej przedstawiani jako agresywni lub nieporządni, podczas gdy kobiety są charakteryzowane jako pozbawione kontroli, niekobiece, niedostatecznie ubrane i niegodne. Artykuły informacyjne przedstawiają pijacką agresję mężczyzn jako zagrożenie dla innych, podczas gdy kobiety charakteryzowane są jako narażające siebie na niebezpieczeństwo.

Stwierdziliśmy silny nacisk na pogorszenie się wyglądu fizycznego i atrakcyjności kobiet pod wpływem alkoholu. Określenia takie jak "spustoszona", "zrujnowana" i "zgarbiona" używane są do opisu fizycznego wpływu alkoholu na kobiety, podczas gdy "skąpo odziane", "półnagie" i "prawie całe" opisują ich ubiór. Nieliczne artykuły, które wspominają o braku ubrania u mężczyzn, łączą to z chamskim zachowaniem. Nie sugerują braku męskości równolegle z przedstawianiem kobiet, ani nie przyjmują tego samego moralizatorskiego tonu.


Kto jest poza kontrolą? Pra Chid
Akty zniekształcenia
Naukowcy stwierdzili wcześniej, że gazety przedstawiają młode kobiety jako "publiczną twarz pijących w nadmiernych ilościach", a nasze badania z pewnością to potwierdzają. Jednak dowody wskazują na coś zupełnie innego.

Najnowsze dane dotyczące Anglii pokazują, że 19% mężczyzn zgłosiło wypicie ponad ośmiu jednostek alkoholu przynajmniej jednego dnia w ciągu ostatniego tygodnia, w porównaniu z 12% kobiet, które wypiły ponad sześć jednostek (są to wspólne miary dla "binge drinking"). Mężczyźni częściej niż kobiety piją, częściej piją w dużych ilościach, częściej piją i częściej umierają z przyczyn związanych z alkoholem. Choć prawdą jest, że różnice między płciami w spożyciu alkoholu zmniejszają się zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w innych krajach, to jedna strona wciąż jest daleko z przodu.


I tu jest problem. Miceking
Zniekształcając prawdę, ludzie mogą myśleć, że upijanie się dotyczy głównie młodych kobiet i zagraża głównie twojemu wyglądowi, a nie długoterminowemu zdrowiu. Może to zachęcać mężczyzn, a w szczególności osoby starsze, do myślenia o sobie jako o osobach pijących odpowiedzialnie, które nie muszą kwestionować swojego picia.

Artykuły i zdjęcia pijanych młodych kobiet mogą wzmacniać stereotypy związane z płcią, które należy podważać - na przykład podwójne standardy, które pozwalają kobietom być surowiej ocenianymi za zachowanie po pijanemu niż mężczyznom; oraz postrzeganie ofiar napaści seksualnych jako "proszących się o to", jeśli były wtedy pijane.

Wreszcie, alkohol jest dziś w wielu krajach bardziej dostępny, bardziej przystępny cenowo i bardziej intensywnie sprzedawany niż przez dziesięciolecia. Najlepsze dowody wskazują, że aby zmniejszyć szkody związane z alkoholem, osoby odpowiedzialne za politykę powinny ograniczyć jego dostępność, podnieść cenę i kontrolować marketing.

Jeśli media nieustannie skupiają się na konkretnej grupie w konkretnych kontekstach, takich jak miejsca publiczne w centrach miast, możemy stracić z oczu te strukturalne czynniki szkód spowodowanych przez alkohol. Jeśli chcemy uporać się z problemem picia, panika moralna w stylu lat 50-tych nie jest właściwym sposobem.